مدیریت ارتباط با مشتری چیست ؟

آنها کسانی هستند که برنامههای کاربردی جدید را پیدا میکنند، «ایدههای جدید برای محصول ارائه میدهند، راههای بهبود کیفیت یا کاهش هزینه سایت highcrm را پیدا میکنند. و آخرین گروه که Buttle آن را «مگنتهای گرانقیمت» مینامد، مربوط به کسانی است که حجم بالایی از هزینهی ثابت را بهطورنامتناسب جذب میکنند، بنابراین در این مورد، مشتریان کوچکتر تبدیل به مشتریان سودآور میشوند. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری میتواند کمک کند تا مشتریان موجود حفظ شوند و مشتریان جدیدی جذب شوند. بنابراین ایجاد، حفظ و توسعه رابطه درکنار ارزشسازی برای مشتری، در طول چرخه عمر او نیازمند تحلیل درست دادهها، رفتار مشتریان و البته سازمان میباشد. این کار باید پیش از مراجعه شما به شرکت های فروش نرم افزار CRM انجام شود و همواره در طول پروژه نیز تکرار شده و هیچ گاه فراموش نشود. هزینههای خرید، تعامل و ارائه خدمت به مشتری در طول زمان کاهش مییابند. اگر آنها تقاضای JI۷، تحویل سفارشی و بهموقع، داشته باشند یا خدمت به آنها هزینهبر باشد، ارزش آنها بهطور قابلتوجهی کاهش مییابد. مرحلهی چهارم توسعهی گزارهها و پیشنهادهایی است برای مشتری و شرکت بهطور مشترک ارزش ایجاد میکند. یک رابطه صحیح، مبتنی بر قیمت و محصول صرف شکل نمیگیرد بلکه، حاصل ارزشآفرینی کلی برای مشتری است؛ یعنی باید یک نگرش جامع و کلی برای ادراک نیازهای قیمتی و ترجیحات مشتریان داشته باشید و در ارتباط با مشتری هر بار پا را از رفع انتظارات او فراتر بگذارید و با پیشنهادات خود ارزشی دوچندان برایش ایجاد کنید.

اطلاع از وضعیت مذاکرات در جریان، مرحله ای که فروش در آن قرار دارد و فعالیت هایی که باید در راستای پیشبرد انجام شود، این امکان را برای کل مجموعه بوجود می آورد که هم مدیریت بر کلیه فعالیت ها نظارت داشته باشد و هم فروشندگان بهتر بتوانند فعالیت های خود را پیگیری نمایند. گزارش هایی مانند وضعیت کلان فروش های در جریان، دلایل شکست مذاکرات، رنکینگ اهمیت مشتریان بر اساس حجم فروشهای پیشین، مشتریانی که مدتی است از خدمات شرکت استفاده نکرده اند و … در سال ۲۰۱۷ مجله CIO گزارش داد که تقریباً یک سوم از تمام پروژههای مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM شکست خورده است. همچنین می توانید بدون نیار به خرید طرح، هر زمان و هر جایی که از نرم افزار تلفن همراه CRM استفاده می کنید به تمام داده های خود دسترسی داشته باشید. این نوع مشتریان را در اولویت قرار می دهد و به شما این امکان را می دهد که از اطلاعات مربوط به مشتریان و روندهای بازار برای اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر، استفاده کنید.

را به مرور به آرشیو ویدئوها، کتابخانه منزل و محل کارتان اضافه کنید و از آنها نهایت استفاده را نمائید. اما در واقع مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری از لایه استراتژی آغاز شده و در نهایت این نرم افزارها ابزاری هستند برای تسهیل در اجرای استراتژی های سازمان. از آنجا که قرار است اکثر دپارتمان های یک سازمان با نرم افزار CRM درگیر شوند، یک خلاء رهبری در بالای سازمان باعث عدم مشارکت دپارتمان ها می شود که در نهایت به نتایج ناامید کننده ای منجر خواهد شد. این فرایند را با شرایط خاص (و امکان پذیر) مانند یک تخفیف طولانی مدت، حمل و نقل رایگان یا کاهش هزینه ها همراه کرده و به آنها انگیزه بیشتری بدهید.

مدل QCI محصول یک شرکت مشاورهای با همین نام است. نرم افزارهای CRM می توانند به راحتی سفارش سازی شوند و با نیازهای خاص هر نوع کسب و کاری با هر اندازه ای هماهنگ گردند. امروزه انواع مختلفی از ارتباط همچون رسانه های اجتماعی ابزاری خوب برای بحث، پرورش ارتباط با مشتری و اندازه گیری رضایت آنها هستند. با استفاده از کمپین های بازاریابی می توان اثر بخشی فعالیت های انجام شده و همچنین اثر بخشی کلی کانال های بازاریابی را اندازه گیری کرد. همچنین مراکز تماس از طریق تماس های خدماتی و یا تعاملات پشتیبانی فنی، داده ها را جمع آوری کرده و سوابق مشتری را اصلاح می کنند. به خاطر داشته باشید که مدیریت ارتباط با مشتری یک استراتژی کسب و کار است که تکنولوژی به پیشبرد این استراتژی کمک کرده و آن را توانمند ساخته است. این استراتژی نقش بسیار پر رنگی در سازمانتان بازی می کند چرا که موجب می شود فرایندها و فرهنگ سازمانی صحیح مشتری محوری در کسب و کار شما شکل بگیرد. هر سازمانی که با مشتریان خود تعامل دارد ( اعم از B2B و B2C) می تواند از نرم افزار CRM جهت مدیریت تیم های فروش، بازاریابی و پشتیبانی خود استفاده نماید.

خریداران می خواهند روابط خود را با مشتری های خود بهبود بخشند و داشتن ارتباط بهتر (چه در داخل و چه در خارج) ، یکی از راه های انجام این امر است. توصیه میکنم یکی از بهترین فروشندههایتان را وکیل مدافع کنید. تصور کنید شما یک پیشنهاد دارید که می خواهید آن را به مشتریان خود اعلام کنید. این مورد تاثیر فوقالعاده خوبی روی تصور مشتری از شما و کسب و کار شما دارد. زمانی که از CRM استفاده می کنید نیز، به جای آنکه کل نرم افزار CRM را یک باره در تمامی سازمان اجرا کنید، ابتدا در یک بخش از سازمان شروع به پیاده سازی کنید و قبل از حرکت به قسمت دیگری از سازمان، بر روی اشکالات آن بخش کار کنید.

نتایجی که شرکت باید به دنبال آن باشد پایگاه مشتریان مطلوب است. بنابراین، شرکتها باید در تعامل خود با مشتری مؤثرتر باشند. شرکتها با شناخت دقیق تکتک مشتریان میتوانند از محصولات و خدمات، پیامهای ارتباطی و تبلیغاتی، برنامههای بازاریابی و رسانههای شخصی شده برای برقراری ارتباط با آنها استفاده کنند. برخی از کانالهای ارتباطی عبارتند از سیستم تلفنی، ایمیل، پیامک، chat و غیره. قسمت های پولی این برنامه شامل اتوماسیون بازاریابی، شماره گیر خودکار، موضوعات سفارشی، استفاده از آرم خودتان، مدیریت زمان، استفاده از نام دامنه خودتان، و غیره است. عملیات و اتوماسیون فرایندهای ارائه خدمت به مشتریان مانند فرایندهای بازاریابی، فروش و ارائه خدمات پس از فروش را مدیریت می کند. این مدیریت ارتباط با مشتری شامل مدیریت بازاریابی، مدیریت فروش و مدیریت خدمات پس از فروش می شود. کارهایی از این قبیل پراکندگی اطلاعات را افزایش می دهد که می تواند بینش تحلیلی CRM را که برای این کار طراحی شده است تضعیف کند.

داشتن شریکی تجاری که خدمات حرفهای در طراحی، پیادهسازی، آموزش و پشتیبانی ارائه میدهد. این مدل جامع توسط «آدرین پین» توسعه یافت که در آن پنج فرآیند اصلی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را توضیح میدهد. در نتیجه ارزش روابط و نوع رابطه برقرار شده با آنان نیز متفاوت است که این امر باید در ایجاد ارتباط مدنظر قرار گیرد. ارتباط سریعتر با مشتریان برقرار کنید. نرم افزار CRM انتخاب کنید به به شما گزارش و نمودارهای مختلفی از ارتباط شما با مشتریان را نشان دهد و نشان دهد که کدام مشتری به صورت نقد و یا اقساط از شما خریداری کرده اند و … وجود اطلاعات مشتریان و خدماتی که در بازه های زمانی مختلف تا کنون استفاده کرده اند این امکان را بوجود می آورد که بتوان خدمات مورد نیاز مشتری را در زمانهای مناسب به وی پیشنهاد داد. به تمام کارکنان سازمان اطلاع رسانی کنید که استفاده از نرم افزار CRM نیاز به یک فرهنگ جدید و طرز فکر جدید دارد، و فقط محدود به آموزش نرم افزار نمی شود.

عموما شرکتی که برای نخستین بار در یک صنعت، از برنامههای مشتریان دائمی استفاده میکند، منافع فراوانی به دست میآورد، به خصوص اگر رقبا در طراحی و اجرای برنامههای مشابه، سستی به خرج دهند. به کمک دانش شرکتها از طرف مشتری و نظام مشتریمحور به اهداف خود دست مییابند. وقتی شرکتها بخشهای مورد نظر خود را پیدا میکنند باید افرادی را که در هر بخش هستند را به خوبی بشناسند. همانطور که در قسمت بالا ملاحظه میکنید در مرکز مدل فعالیتهای مورد نیاز شرکتها قرار دارد که با اجرای آنها میتوانند مشتریان خود را حفظ کنند. یکی از مفیدترین کاربردهای نرمافزار CRM دراینزمینه، طبقهبندی و حفظ اطلاعات پایهای است که کارشناسان سازمان از مشتری کسب میکنند. اول اینکه CRM و استفاده از ابزار را برای حفظ این داراییها رد نمیکنم؛ چون کمک زیادی به ما میکند. واژگانی جادویی در زبان رسمی و گویش های مختلف سرزمین ما وجود دارد؛ که در قالب هایی چون اشعار و ضرب المثل ها و تکه کلام ها و واژگان بومی می توان آنها را جست و جو کرد و با رعایت دقیق در استفاده درست و محترمانه از آنها در موعد مناسب از توانایی ایجاد این حس مثبت بهره مقتضی را برد. وجود گزارشات از پیش ساخته شده و ابزارهای گزارش ساز به همراه اطلاعات یکپارچه این امکان را برای مدیران ایجاد میکند تا با ساخت گزارشهای متناسب با فرایندهای شرکت و امکان دریافت آنها در مواقع مورد نیاز، وسعت دید خود را نسبت به وضعیت کسب و کار افزایش دهند.

برای مدیریت تغییر، نمایندگانی از کارکنان را در تمام مراحل پروژه درگیر کنید و میزان پیشرفت پروژه را در هر مرحله اطلاع رسانی کنید. در این حالت، شیوه ی مدیریت ارتباط با مشتری شکل اطلاع رسانی و اخبار روزانه و هفتگی به خود می گیرد. بعد از برقراری ارتباط با مشتریان ، تامین کنندگان ، نمایندگی ها و رقبا می توانید نتیجه این ارتباطات را ثبت و گزارش گیری نمایید. CRM استراتژیک در سازمان ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به محبوبیت اپلیکیشنهای ارتباط با مشتری، یک دسته بندی از وبسایت زینسی، به معرفی نرم افزارهای CRM اختصاص یافته است و شما با کلیک روی این لینک میتوانید به تمامی نرم افزارهای آن دسترسی پیدا کنید. ۳٫تکنیکهای مورد استفاده: مثل پیام، رسانه، رویداد دسته جمعی و … ارزیابی نماید جزو این دسته هستند. با استفاده از گزارش­های جامع، متنوع و تحلیلی CRM شما می­توانید میزان فروش خود را پیشبینی کرده و فعالیت­های صورت گرفته و بازدهی سیستم خود را ارزیابی کنید. این پنج مرحله عبارتند از: فرآیند توسعهی استراتژی، فرآیند ایجاد ارزش، فرآیند ادغام چندکاناله، فرآیند ارزیابی عملکرد و فرآیند مدیریت اطلاعات.

در این مرحله، همهی اعضای شبکهی ایجادشده در مرحلهی قبل باید برای ایجاد ارزش و ارائهی خدمات به مشتریان هدف با یکدیگر همکاری کنند. همهی مشتریان یک شرکت از لحاظ راهبردی مهم نیستند و خدمت و رسیدگی به برخی از آنها برای شرکت گران تمام میشود. او معتقد است همهی مشتریان با ارزش بالا از LTV بالا برخوردار نیستند. «باتل» چهار نوع مشتری مهم از لحاظ استراتژی (SSC) معرفی میکند مثل مشتری با ارزش طولعمر (LTV) بالا که یک SSC کلیدی است. اما این مهم تنها گامی برای فرآیندی بزرگتر میباشد. مدل IDIC که توسط آقای پپرز (Don Peppers) و خانم راجرز (Martha Rogers) طراحی و مطرح شد از حرف اول چهار کلمهی Identify (شناسایی)، Differentiate (تمایز)، Interact (تعامل) و Customize (سفارشیسازی) گرفته شده است که هدف آن ایجاد روابط یکبهیک و نزدیک با مشتریان میباشد. منظور «باتل» از تحلیل CPA بهطورخلاصه همان تحلیل پایگاه مشتری برای شناسایی موارد مطلوب با ارزشهای مختلف است. به عنوان مثال، از طریق تجزیه و تحلیل رفتار خرید مشتری، ممکن است یک شرکت ببیند که این پایگاه مشتری اخیرا محصولات زیادی را خریداری نکرده است.

پیش از شروع پروژه، هزینه ها و نیروی انسانی لازم برای انجام آن را برآورد کرده و موافقت مدیریت ارشد سازمان خود را برای صرف منابع جلب نمایید. وقتی شرکت توانست مشتریانی را که برای خدمترسانی انتخاب کرده بهطورعمیق درک کند و بشناسد، در موقعیتی قرار میگیرد که باید گزاره ارزش ویژه و مناسبی برای آنها ارائه دهد. چرا باید از نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM مبتنی بر ابر شروع کرد؟ این برنامه علاوه بر مشتریان می توانند با نمایندگان، توزیع کنندگان و تامین کنندگان شما نیز در ارتباط باشند. امروزه با توجه به نوسانات قیمتی بازار، نحوه تامین کالاها و تغییر در چگونگی انجام فرایندهای مالی و حسابداری فروشگاهها، نیاز به یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی خوب بیش از پیش حس میشود و حتی فروشگاههای کوچک نیز به سیستمی یکپارچه برای مدیریت فروشگاه خود نیاز دارند. در این زمینه، باید بدانیم که CRM چیست و توجه داشته باشیم هر سامانه جدیدی بر نحوه انجام کار کارکنانی که به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط هستند تاثیر می گذارد. اگر قصد دارید برنامۀ CRM را در شرکت اجرا کنید، تمامی ذینفعان باید درک شفاف و مشترکی از معنی CRM داشته باشند. بدین صورت که برخلاف مدل قبل هیچگونه مسئولیتی برعهده کاربر (صاحب کسب و کار) نیست و تمامی خدمات از قبیل مدیریت، کنترل، بهروزرسانی و تأمین امنیت دادهها توسط شرکتهای ارائهدهنده نرم افزار crm ابری است.

مشتریان نوع دوم معیارهایی هستند که سایر مشتریان از آنها کپی یا الگوبرداری میکنند. CRM استراتژی نحوه تعامل و مشارکت فعال با مشتریان است. آنها باید مشتریان خود را به گروههایی تقسیم کنند که بیشترین تمایل را برای انجام کسبوکار با آنها دارند و معیارهای موردنظر برای یک مشتری ایدهآل را داشته باشند. «پپرز» و «راجرز» نیز معتقدند هر شرکت باید مشتریان خود را از لحاظ ارزش و نیاز متمایز کند. مدیران مجموعه می توانند در هر زمان از فعالیت های برنامه ریزی شده و انجام شده کارشناسان فروش ، بازرگانی و پشتیبانی اطلاع داشته و برنامه کاری آنها را در صورت نیاز اصلاح نمایند. بسته ویژه ارتباط با مشتریان شامل مشاوره قبل از خرید و پشتیبانی و خدمات پس از خرید! خودکارسازی خدمات میدانی: برخی از سیستمهای عامل CRM مدرن حتی میتوانند پشتیبانی میدانی را در زمان واقعی به مشتریان ارائه دهند. این مقرون به صرفه ترین رویکرد است ، به همین دلیل سیستم عامل های شبکه های اجتماعی و همچنین تعداد قابل توجهی از شرکت های جهانی از آن به عنوان یک مدل اصلی استفاده میکنند. با گذشت زمان، یکی از امکانات بی نظیر که به سیستم های CRM اضافه شد، ضبط تعاملات مختلف مشتری از طریق ایمیل، تلفن، رسانه های اجتماعی یا کانال های دیگر بود.