معماری سبز یا معماری پایدار بررسی دقیق موضوعات مهم | معماری نواز

از جمله می‌توانیم به تمایل جدیدی که برای تهیه و استفاده از مواد ارگانیک در جامعه ایجاد شده اشاره کنیم که نشانگر استفاده از مواد طبیعی تر و عاری از مواد شیمیایی پروژه معماری است. معماری در این زمینه یک حوزه ویژه به‌شمار می‌رود چرا که استفاده از انرژی و همچنین مواد و مصالح در آن به مقدار نسبتاً بالایی است. پمپ‌های حرارتی منبع زمینی (یا زمین گرمایی) جایگزین کارآمدی برای پمپ‌های حرارتی منبع هوا هستند.

  • نمودار 1- مراحل سه‌گانه معماری پایدار برای حفظ محیط زیستدر مرحله سکونت، سعی بر این است که نیاز به انرژی آفتاب، باد و یا بیوگاز به جای انرژی فسیلی استفاده شود.
  • این لوله ها در فصل زمستان گرمای زمین را به ساختمان انتقال می دهند و در فصل تابستان گرمای ساختمان را به زمین اتقال می دهد.
  • از دیگر اصول معماری سبز (پایدار) کار با اقلیم است ،ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند .
  • این ساختمان ها در واقع باغ هایی هستند که می توانند آب باران را در خود نگه دارند و از آن برای مصارف مختلف استفاده کنند؛ همچنین در هر یک از ساختمان ها تعدادی پنل خورشیدی وجود دارد که نور خورشید را در روز ذخیره و در شب برای روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تولید مصالح ساختمانی و ساخت نوین عواملی برای دستیابی به توسعه پایدار در صنعت ساختمان محسوب می شوند.

نوسازی ساختمان ها ی موجود در شهرهای بزرگ و کوچک همچنین می تواند موجب حفاظت از منابع مورد استفاده جهت تخریب و بازسازی ساختمان و بدین ترتیب جلوگیری از تخریب جامعه شود.توجه به این اصل به خودی خود میتواند نقش مهمی در کاهش استفاده از سوخت های فسیلی نیز ایفا کند. بنا باید طوری طراحی شوند که با اقلیم و منابع انزژی موجود در محل احداث هماهنگی داشته باشد. به عنوان مثال، یکی از منابع سرشارو نامیرا، انرژی حاصل از نور خورشید است که امروزه توسط تکنولوژی فتوولتاییک برای فراهم کردن آب و برق مصرفی در ساختمان، از آن استفاده می‌شود. این اصل دارای سه استراتژی نگهداری از منابع طبیعی، طراحی شهری – طراحی سایت و راحتی انسان است که تمرکزشان بر افزایش همزیستی بین ساختمان و محیط بیرون از آن و بین ساختمان و افراد استفاده کننده از آنهاست. این اصل از یک سو به بهره برداری مناسب از منابع و انرژی های تجدیدناپذیر مانند سوخت های فسیلی، در جهت کاهش مصرف می پردازد و از سوی دیگر به کنترل و به کارگیری هرچه بهتر منابع طبیعی به عنوان ذخایری تجدید پذیر و ماندگار توجه جدی دارد.

لذا در این مقاله پس از معرفی خصوصیات اقلیمی، به تاثیر اقلیم بر شکل‏گیری فضاها و عناصر معماری این منطقه پرداخته‎ایم. در این مقاله جهت بررسی راهکارهای معماری پایدار در گیلان؛ ابتدا مفهوم پایداری، توسعه پایدار و تاثیر و اهداف آن در معماری بررسی شده است. سپس به بررسی معماری گیلان، بویژه تاثیر ویژگی‎های اقلیمی و طبیعی بر آن پرداخته‌ایم. در ادامه چند نمونه از ساختمان‎های موفق در زمینه معماری پایدار در کشور ژاپن با اقلیم مشابه شمال ایران و با الگوگیری از معماری بومی آن منطقه که مشابه معماری بومی گیلان می‌باشد، مورد تحلیل قرار گرفت. در آخر، با مقایسه ویژگی‎ها و شباهت‌های معماری بومی گیلان و ژاپن و راهکارهای مطرح در معماری پایدار ژاپن، راهکارهای معماری پایدار گیلان، برگرفته از معماری بومی منطقه، نتیجه‎گیری شده است. معماری پایدار یکی از تحولات بسیار مهم در حوزه معماری است که هدف آن طراحی بنا بر مبنای اصول پایداری و صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد.

منطقه تجریش، نگین شمال تهران!

یکی از ایده‌های بازگشت به مبانی و اصول را می‌توان الهام گرفتن از طبیعت، یادگیری از محیط زیست، حفظ زیبایی بصری سرزمینی به وسیله همگون‌سازی معماری با چشم‌انداز محیطی، مطرح کرد. امیلیو آمباز معماری است که این آرزو را در سر دارد که به وسیله طرح‌هایش احساس در خانه بودن و ارتباط داشتن با محیط زیست پیرامون را القا کند. بام سبز که اغلب با روف گاردن شناخته می‌شود، یکی از راه‌حل‌های موثر است. بام یک ساختمان با پوشش گیاهی در محیط مناسب بر یک بستر ضد آب پوشیده شده که علاوه بر جنبه زیبایی‌شناختی شهر موجب صرفه‌جویی انرژی، کاهش آلودگی هوا، کاهش انعکاس صدا و نهایتا بهبود محیط زیست می‌شود. درعوض، آنها تأكید می‌كنند كه راه پیش رو در معماری و طراحی احیاگر ، یك رویكرد كلی جامع‌تر پیش‌بینی شده است كه روی بهره‌برداری از منابع طبیعی جهان متمرکز است تا ساختمان‌ها و سیستم‌هایی را ایجاد كند كه بتوانند خود را بازسازی كنند و به طور كامل تجزیه شوند. خانه هایی با استفاده از چوب و بامبو نمونه مناسبی از پیاده‌سازی معماری پایدار است.نمونه دیگر معماری پایدار، کپن هیل در کپنهاگ دانمارک است که خود را به عنوان پاک‌ترین نیروگاه از نظر ایجاد زباله معرفی کرده و دارای یک نمای خارجی است که می‌توان تا سقف آن مانند کوهنوردی بالا رفت یا اسکی کرد.

دانا گودمن یک معمار با ایده‌های پست مدرن آمریکایی بیش از یک دهه از زندگی خود را بر روی ایده شهر شناور گذرانده‌است. شهر شناور پاسخی مستقیم به انفجار جمعیت است که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک برای بخش‌هایی از کره زمین رخ دهد. وی که معماری را در دانشگاه کلمبیا خوانده‌است به محیط‌های زندگی دریایی و امکان زندگی در چنین محیط‌هایی علاقه‌مند است.

مصالح ساختمانی پایدار[ویرایش]

معماری سبز یا معماری پایدار بررسی دقیق موضوعات مهم | معماری نواز