معرفی جامع صنایع دستی ایران دستی بر ایران

نمدمالی از اصیل‌ترین مشاغل ایرانی است و تولیدات آن نمونه‌ای از صنایع دستی ایران هستند. از محصولات نمدی برای تولید انواع فرش، زیرانداز، پتو و ابزار مصرفی دیگر استفاده می‌شود. نمد را از پشم گوسفند تهیه می‌کنند و با رنگ‌آمیزی و کوبیدن آن، آثار متنوعی می‌سازند.

همچنین معرق کاری کاشی که با استفاده از سرامیک و کاشی ها صورت می گرفته که با طراحی و رنگ بندی بسیار دقیق بکار می رفته است، و هم اکنون بسیاری از نمادهای تاریخی ما را به خود مزین کرده است. پشتی های قشقایی که گاهی به صورت تکی و گاهی به شکل جفت بافته می شوند، نقش و نگار های متنوعی دارند. سیاه چادر را هم مادران و دختران ایل از نخی با جنس موی بز و به صورت نواری می بافند. جاجیم زیر اندازی دو رو و بدون پرز است که قشقایی ها آن را یا تماماً با نخ پشمی و یا با ترکیبی از نخ پنبه و نخ پشمی می بافند. جُل دستبافته ای شبیه به گلیم است که برای تزیین و البته گرم نگه داشتن اسب و شتر استفاده میشود. دورد دوست عزیز خوشحالیم که اطلاعات ارائه شده در مورد صنایع دستی برای شما مفید و کاربردی بوده است.

معرفی جامع صنایع دستی ایران دستی بر ایران از معروف‌ترین شاخه‌های صنایع دستی فلزی می‌توان هنرهای دواتگری، حکاکی، قلم زنی، زرگری، طلا کاری، نقره کوبی، مس کوبی، ریخته گری، زیور سازی، اسلحه سازی و علامت سازی را نام برد. ایران با داشتن اقلیم‌های گوناگون و فرهنگ‌های متنوع یکی از گسترده ترین لیست‌های آثار هنری و صنایع دستی را دارا می‌باشد که شهرت جهانی دارد. صنایع دستی بافتنی در ایران از مهم‌ترین صنایع دستی در طول سالیان دراز بوده‌اند که نقش مهمی در رونق صادرات و شناساندن آثار هنرمندان ایرانی به کل جهان ایفا کرده‌اند.

قلم زنی هنری دیرین است که در آن به وسیله ی نوک ظریف قلم فولاد و ضربات چکش های سبک بر روی سطح فلز نقش و نگار های چشم نواز می اندازند. قلم زنی در ابتدا به صورت خطوط ساده و یا خطوط موج دار دور ظرف گرد مانند بشقاب و کاسه انجام می شد اما این هنر پس از ورود از کرمان به اصفهان به اوج خود رسید و امروزه نقش و نگارهای بسیاری در آن دیده می شود. تولید چاقو، انبر و قندشکن از کارهای دستی مهم و کهن کرمان است که هریک از آنها می تواند یادگاری خوبی از سفر به کرمان باشند. ساخت شمشير، اسلحه، داس، ساطور، قيچی و همچنين تاج علمهای عزاداری نیز توسط چاقوسازان انجام می شود. در خصوص اینکه خاستگاه ترمه بافی، ایران یا کشمیر است، اختلاف نظر وجود دارد. اما در منابع تاریخی خاستگاه بافت ترمه ی ایران را کرمان دانسته اند.

پارچه قلمکار نوعی پارچه پر نقش‌ونگار است که با هنر چاپ یا زدن نقش روی پارچه تهیه می‌شود. از این پارچه می‌توان به عنوان رومیزی، روتختی، سجاده، سفره، رویه لحاف، رویه پشتی، دستمال، روسری و غیره استفاده کرد. اصفهان مهد قلمکاری ایران است و بهترین نمونه‌های پارچه‌های قلمکار در این شهر پیدا می‌شود. ایران با ۱۱ شهر و سه روستا در صدر فهرست صنایع دستی ثبت شده کشورها در جهان قرار دارد. شورای جهانی صنایع دستی، زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت می‌کند و کشورهای مختلف برای ثبت آثار و صنایع دستی خود پرونده این آثار را به این شورا می‌فرستند. نام شهرها و روستاهای ایران بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی در این شورا به ثبت رسید.

خرید بلیط اتوبوس از تمام ترمینال ها و شهرها

خوس دوزی یکی از هنرهای دستی بسیار قدیمی است که سرآغاز مشخصی در تاریخ ندارد. آنچه در مورد این هنر جالب توجه است ایجاد نقش و نگار بر روی پارچه به صورت ذهنی و بدون کشیدن طرح است. نقش و نگارها از قلب هنرمند می آیند و با الیاف طلایی و نقره ای بر پارچه نقش می بندند. قبل از آنکه کرمان به هنر قالی بافی شناخته شود، شال بافی در میان کرمانی ها رواج زیادی داشته است. حتی طرح های قدیم فرش کرمان بر گرفته از طرح های رایج در هنر شال بافی بود. رواج این هنر در میان مردم کرمان به حدی بود که در دوره هایی دو سوم مردم کرمان از همین طریق امرار معاش می کردند.

  • علاوه بر این در تولید صنایع دستی از مواد اولیه و لوازم بومی و طبیعی هر منطقه استفاده می‌شود.
  • این ظروف مسی با داشتن ارکان مختلف و ویژگی هایی پزشکی تا هنری هم اکنون جز صنایع دستی بسیار محبوب تبدیل گشته که ایران سهم بسزایی در این صنعت را دارد.
  • در بنای تاج محل الگوهای ایرانی با هنر معماری هند در هم آمیخته شده و پدیده ای بی همتا به وجود ایده برای هدیه دادن آمده است.
  • از همین رو شاید برایتان جالب باشد بدانید که معروف ترین صنایع دستی هر شهر ایران چه چیزی است، در ادامه این مطلب ما به برخی از مهمترین و معروف ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
  • بافت آن روش های متفاوتی دارد، اما اغلب به روش قلاب بافی تهیه می شود.
  • در این فروشگاه‌ها معروف‌ترین آثار و صنایع دستی هر شهر در معرض دید عموم گردشگران قرار می‌گیرند و علاقه‌مندان به آثار هنری از این فروشگاه‌ها خرید می‌کنند.

هنر نساجی را می توان از پرقدمت‌ترین هنرهای ایرانی دانست که خود زیرشاخه‌های بسیار گسترده ای را شامل می‌شود. صنایع دستی بافت و نساجی در ایران به ناحیه به خصوصی محدود نمی‌شوند زیرا در شهرها و استان های مختلف انواع بسیاری از گلیم‌ها و فرش‌ها به شیوه‌های مختلف و با طرح های گوناگون بافته می‌شوند. نگهداری از محصولات صنایع دستی به واسطه ارزش معنوی و مادی این محصولات، یکی از امور مهمی است که همه دارندگان این اقلام باید آن را انجام دهند. خاتم کاری، میناکاری، مس و پرداز، فیروزه کوبی، منسوجات قلم کاری، گلیم و جاجیم، مس و خاتم، محصولات قلم زنی، محصولات ملیله کاری و محصولات چرمی از جمله صنایع دستی هستند که شرایط نگهداری آن ها ویژه و متفاوت است. میناکاری از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است و قدمت آن به حدود 5 هزار سال پیش می‌رسد. برای این بسته هدیه یک گلدان و بشقاب میناکاری روی سفال، که بهترین گزینه برای هدایای تبلیغاتی ارزان است، اختصاص داده شده است.

صنایع دستی رشت گیلان