لوله فلکسی چیست و چه کاربردی دارد

در این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با لوله فلکسی به دست خواهید اورد. این شرکت محصولاتش را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. تابان پارس در انجام پروژه‌های خود و تولید و فروش محصولاتش از افراد متخصص و کار آزموده استفاده می‌کند و یکی از برترین و با کیفیت‌ترین شرکت‌های خدماتی در زمینه انواع تجهیزات برقی است. در حال حاضر شرکت تابان پارس دارای 101پروژه در حال انجام است و 55 پروژه خود را تکمیل کرده است. همچنین دارای 212 مشتری ثابت است که خود گواه کیفیت کار و خدمات ارائه شده شرکت تابان پارس است. در صنعت ساختمان سازی امروزه فلکسی بل را روکشی محافظتی به منظور جلوگیری از آسیب های وارده به کابل و سیم های به کار رفته در سیم کشی ساختمانی می شناسند.

مزایا، قابلیت‌ها و معایب لوله‌های فلکسی

این نوع لوله همانطور که از نامش پیداست روکش PVC ندارد و مقاومت آنها در برابر آسیب‌های بیرونی کمتر است به همین دلیل از لوله فلکسیبل بدون روکش اغلب در فضاهای داخلی استفاده می‌شود. همچنین مقاومت بالا در محیط‌های قلیایی و اسیدی و قابلیت تحمل فشار بالا و تخلیه‌ی خودکار الکتریسیته‌ی ساکن و سادگی در نصب از دیگر ویژگی‌های آن است. بنابراین لوله فلکسیبل در برابر هر نوع چرخش یا کششی هنگام نصب مقاوم است.

لوله خرطومی گالوانیزه با روکش (فلکسی بل) سایز 42

لوله فلکسی چیست و چه کاربردی دارد از دیگر کاربرد های لوله فلکسی برق، می توان به محافظت سیم ها و کابل های تجهیزاتی اشاره کرده که دائما در حال لرزش و حرکت هستند. به طور کلی زمانی که دستگاهی در حال حرکت و یا ارتعاش باشد، تمامی تجهیزات ثابت موجود در سیستم به خصوص لوله های برقی را تحت بارهای نوسانی و ارتعاش خرید لوله فلکسی قرار می دهد. در صورتی که در این تجهیزات ار لوله ای معمولی به عنوان محافظی برای کابل ها و سیم های برقی استفاده شود، پس از مدتی این لوله ها آسیب دیده و باید تعویض گردند.

از فلکسیبل نسوز می‌‌توان در کوره‌‌، سیستم هوارسانی و تهویه هوا، تخلیه بخارهای گاز با درجه حرارت بالا استفاده کرد. ماده HCL در اثر حرارت محیطی آزاده شده و از رسیدن اکسیژن به کابل‌‌های داخل لوله جلوگیری خواهد نمود. این ویژگی موجب محافظت از سیستم برق واحد ساختمانی در مواقع آتش‌‌سوزی شده و خطرات ناشی از گسترش خرابی ناشی از حریق را به‌‌شدت کاهش خواهد داد. تنها ایراد این لوله‌ها را می‌توان به مقاومت کم آن‌ها در برابر فشارها و ضربات فیزیکی بسیار سنگین دانست و در این موارد بهتر است که از لوله‌های فلزی به جای لوله فلکسی استفاده شود.

برای اینکه بتوانیم از سلامت کابل ها و سیم‌های ساختمانی اطمینان کافی داشته باشیم باید از هرگونه آسیب نظیر گرمای شدید، رطوبت و حتی خوردگی که ممکن است کابل ها و سیم ها را تهدید کند جلوگیری کنیم. برای این منظور باید از ابزارآلات مخصوص این کار استفاده کرد که یکی از این ابزار لوله‌‌ی فلکسیبل یا لوله‌ی فلکسی است. در ادامه‌ی مطلب به تعریف لوله فلکسیبل می‌پردازیم و همچنین کاربردها، ویژگیهای مهم و انواع مختلف آن را توضیح خواهیم داد. لوله فلکسی (لوله خرطومی فلزی) یک کانال فلزی با مقطع گرد و انعطاف پذیر است که از آن برای محافظت از کابل های الکتریکی استفاده می شود. لوله فلکسی (لوله خرطومی فلزی روکشدار) یک کانال فلزی با مقطع گرد و انعطاف پذیر است که بر روی ان لایه ای پلاستیکی جهت مراقبت در برابر رطوبت در نظر گرفته شده است.

  • پوششی محافظ با سطح مقطع گرد که عموماً با سیمی فلزی به صورت مارپیچ شده و دارای انعطاف بالا را لوله فلکسیبل یا لوله خرطومی گویند.
  • محدوده دمایی مدنظر برای لوله فلکسیبل با عایق پلی استر بین منفی 30 الی مثبت 80 درجه سانتی‌گراد بوده و با توجه به بدون بو و غیر سمی بودن جایگزین عایق پشم شیشه است.
  • لوله فلکسی دارای ابعاد، اندازه و مدل‌‌های مختلفی بوده و در ادامه مقاله با هر کدام از آن‌‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.