پلتفرم دادههای مشتری (CDP) یکی از دستهبندیهای فناوری بازاریابی است که سریعترین رشد را دارد. به منظور درک دلیل، باید به برخی از چالش های اساسی در بازاریابی مرتبط با داده ها و شخصی سازی نگاه کنید.
پلتفرم داده مشتری چه می کند؟
در اینجا چند نمونه هستند.
تبلیغات من، در زمان من،
داده های تعامل ایمیل از داده های تجزیه و تحلیل وب سایت جدا است، که جدا از داده های تبلیغات نمایشی است. وقتی از سیستمهای قدیمی استفاده میکنید، پیوند دادن این دادههای مشتری به هم، و گره زدن همه آن تعاملات با یک مصرفکننده، میتواند یک تلاش بزرگ باشد.
به طور خلاصه، CDP ها با این وظایف اولیه سروکار دارند: جمع آوری داده ها، ی،ان سازی داده ها، فعال سازی داده ها و بینش داده ها.
کمی علم داده (مشتری، که این چادر را به صورت آنلاین ،یداری کرده اند و تبلیغات ایمیلی را برای این کفش های پیاده روی باز کرده اند و سالانه بین 250 تا 1000 دلار هزینه می کنند، معمولا این کوله پشتی را ،یداری می کنند.) می تواند توصیه های من، محصول را به نماینده مرکز تماس نشان دهد، که می تواند یک پیشنهاد شخصی و مرتبط در محل ارائه دهد. این نوع شخصی سازی می تواند نماینده مرکز تماس 15 دلاری در ساعت را به یک فروشنده 100000 دلاری در سال تبدیل کند. این قدرت یک CDP است.
نتیجه یک تجربه قطع ارتباط برای مصرف کنندگان و فقدان یک منبع واحد از داده های مشتری برای شرکت ها است.
با این حال، با افزایش حجم داده های مصرف کننده، شرکت ها باید از نگر، های مربوط به حریم خصوصی داده ها آگاه باشند و به آنها احترام بگذارند. بسیاری از مصرف کنندگان مایلند از برخی از داده های خود برای ارائه تجربیات شخصی و جادویی استفاده کنند، اما آنها انتظار دارند که شرکت ها از این داده ها محافظت کنند و از آنها به صورت اخلاقی استفاده کنند. اینها بلوک های سازنده یک رابطه اعتماد با مشتریان هستند و شرکت ها باید از داده های مصرف کننده به روش های صحیح استفاده کنند.
پلتفرم های داده مشتری برای چه مواردی استفاده می شود؟
اولین کاری که CDP ها انجام می دهند این است که تمام داده های مشتریان یک شرکت را در یک مکان واحد به هم متصل می کنند. این بدان م،است که نه تنها یک شناسه مشتری منفرد از تعاملات مختلف با مشتری را به هم متصل کنید، بلکه همچنین پایگاههای دادهای را که معمولاً دادهها را به اشتراک نمیگذارند، مانند ابرهای بازاریابی، نرمافزار خدمات و موتورهای تجارت الکترونیک، به هم متصل کنید. ما به آن وضوح مشتری می گوییم.
هنگامی که CDP پروفایل های یکپارچه مشتریان را ایجاد کرد، سیستم باید آن داده ها را در زمان واقعی در دسترس قرار دهد تا شرکت ها بتوانند تجربیات شخصی سازی شده را ارائه دهند. این به م،ای اتصال دادههای مشتری به انواع مختلف سیستمها، مانند موتورهای ارسال ایمیل، پلتفرمهای سمت تقاضا و سیستمهای مدیریت محتوا است.
اگر یک ،دهفروش در فضای باز تعاملات بازاریابی مشتری (ایمیل و تعامل تبلیغاتی) را با دادههای تجارت الکترونیک (سابقه ،ید) و دادههای تعامل وبسایت (محصولات چندین بار مشاهده شده) به هم مرتبط میکرد – و این اطلاعات را در اختیار یک نماینده خدمات در مرکز تماس قرار میداد، چه میشد. ?
همانطور که مشتریان از کانالی به کانال دیگر حرکت می کنند، انتظار دارند تجربیاتشان ثابت و «در لحظه» باشد. بیشتر سفرهای مشتری شامل سه یا چند کانال مختلف (به ،وان مثال ایمیل، وب و برنامه تلفن همراه) است و مشتریان تمایل دارند به طور یکپارچه و سریع بین این کانال ها حرکت کنند. با این حال، بسیاری از شرکتها این محیطهای داده را در زمان واقعی متصل نمیکنند.
ما ابتدا این مقاله را در سال 2019 منتشر کردیم و آن را در سپتامبر 2022 به روز کردیم. کریس اوهارا، معاون سابق بازاریابی محصول Salesforce، در گزارش و نوشتن این مقاله مشارکت داشت.