وظایف مدیر فروش چیست؟ [ 67 وظیفه و مهارت در شرح شغلی مدیر فروش ]
مدیران فروش، به جای اینکه «خودشان کار فروش را انجام دهند»، نحوه انجام آن را به دیگران آموزش می دهند.
در ادامه موارد، ا،امات، وظایف، مسئولیت ها و مهارت های کلیدی که باید در شرح شغلی مدیر فروش نوشته شود را توضیح می دهیم.
هر چه مدیر فروش در کار موفق تر باشد، به کارمندان الهام می بخشد تا هوشمندانه تر کار کنند. بهترین مثال مدیر فروش موفق ،ی است که به اعضای تیم ابزارهای لازم فروش را می دهد و به آنها اجازه می دهد راه خود و ایده های خلاقانه خود را در جهت دستیابی به اه، طی کنند.
همین حالا بصورت کاملا رایگان، نرم افزار CRM را آزمایش کنید:
استفاده از نرم افزار CRM بصورت رایگان
مدیر فروش سرپرستی پرسنل تیم را بر عهده دارد و بر وظایف محول شده به آنها نظارت می کند. موفق ترین مدیران فروش باید ایده ها، نظرات و پیشنهادات کارکنان فروش را دریافت کنند.
وظایف اولیه مدیر فروش، فروش خدمات و محصولات سازمان، یافتن مداوم راه های منحصر به فرد برای تعامل و افزایش مخاطب و مشتریان است.
حداقل مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط:
بازرگ،
رشته بازاریابی
تجارت الکترونیک
مدیریت ،ب و کار
و یا هر رشته مرتبط دیگری
در اینجا لیستی از مهم ترین ویژگی ها و مهارت هایی وجود دارد که یک مدیر فروش را به یک مدیر موفق تبدیل می کند:
مهارت های ارتباط کلامی و نوشتاری
مهارت عالی مربیگری، کوچینگ و مدیریت افراد
همدلی و توانایی درک دیدگاه مشتریان و خدمات مشتری
خودسازی و یادگیری
مهارت مدیریت و رهبری
توانایی تعیین اولویت ها و مدیریت موثر زمان
دارای مهارت های تفکر، خلاق و همیشه آماده ارائه و پیشنهاد ایده های نوآورانه
مهارت شنیداری خوب
خدمات مشتریان
صبر و شکیبایی
دقت و صداقت
محرک و پیشرو
مهارت های هدایت و نظارت
سبک متمایز متقاعدسازی
مهارت های مذاکره خوب
مهارت تصمیم گیری خوب
مدیریت زمان موثر و مهارت های سازم،
برخورد مودبانه با انواع افراد
توانایی رهبری تیم فروش
آگاه به روانشناسی تیپ های شخصیتی در فروش
مهارتهای تحلیلی: مدیر فروش از گزارشهای مبتنی بر داده برای هدایت جلسات آموزشی فروش و توانمندسازی پرسنل برای تصاحب فرصت های بیشتر درآمدزایی استفاده میکنند. همچنین، قیمت گذاری، حاشیه ها و اثرات تخفیف را نیز درک می کنند.
درک عمیق سیستم های CRM برای دستیابی به بهترین شیوه ها
انعطاف پذیری و عینیت در حین کار، که منجر به افزایش کارایی فروش خود در شرکت می شود.
شرح شغلی مدیر فروش چیست؟
وظایف و مسئولیت های مدیر فروش عبارتند از:
طراحی و اجرای یک برنامه فروش استراتژیک که پایگاه مشتریان سازمان و یا شرکت را گسترش داده و رقابت آن را در بازار تضمین کند. این برنامه شامل تعریف اه، فروش، مقایسه آنها با عملکرد، تعیین اه، در صورت نیاز و شناسایی و اجرای فرصت های بهبود می باشد.
توسعه و نظارت بر استراتژی های بازاریابی و فروش سازم،
دستیابی به رشد فروش و رسیدن به اه، تعیین شده با مدیریت موثر تیم فروش.
ارائه گزارشات دوره ای فروش، درآمد، هزینه و انتظارات واقع بینانه برای مدیریت
شناسایی بازارهای نوظهور و تغییرات بازار با آگاهی کامل از محصولات جدید و وضعیت رقابت در بازار
با نظارت بر هزینه ها، رقابت، عرضه و تقاضا، قیمت های فروش را تعیین و تعدیل کند. (استراتژی قیمت گذاری برای محصولات جدید)
مطالعه نیازهای بازار، تجزیه و تحلیل بازار و دستیابی و تامین نیازهای مشتریان
تجزیه و تحلیل داده ها، تهیه آمار در مورد فروش و تهیه بودجه
مدیریت فرآیند استخدام برای تیم فروش، نظارت بر عملکرد فروشندگان و ارزیابی عملکرد فردی. (۱۲ نکته در ارزیابی عملکرد نیروهای فروش)
تقویت توانمندی های تیم فروش در داخل شرکت
تقویت محیط رقابتی و مشارکتی تیم
نظارت و همکاری برای استخدام در بخش فروش
نظارت و ارزیابی وظایف و فعالیت های کارکنان بخش فروش و سازماندهی تیم به صورت دائمی (شاخص های کلیدی فروش)
هدایت و تعیین وظایف به کارکنان بخش فروش
آموزش دائمی کارکنان و به روز رس، آنها با مهمترین روش های بازاریابی و فروش
پیشنهادات ارائه شده توسط تیم فروش را جمع آوری کند و در تصمیمات آنها را در نظر بگیرید
هماهنگی با بخش بازاریابی به خصوص برای ایجاد لیست مشتریان بالقوه
پیگیری امور مرتبط با فروش در شرکت
افزایش و جذب مشتریان بیشتر که در نتیجه باعث افزایش فروش می شود.
ایجاد و تقویت روابط قوی و بلندمدت با مشتریان
مهارت ها و شایستگی های یک مدیر فروش موفق
همچنین آنها مهارت های رهبری، استخدام و آموزش خود را توسعه می دهند و در عین حال مطمئن می شوند که تیمشان از رفتارها و فعالیت های فروش من،ی برای دستیابی به اه، فروش استفاده می کند.
تجربه:
تجربه موفق قبلی به ،وان کارشناس فروش یا مدیر فروش
تجربه و مهارت خوب در برنامه ریزی، سازماندهی و اجرای استراتژی های فروش
تجربه و دانش خوب در ایجاد، پیکربندی و مدیریت روابط با مشتری
تجربه و شرایط لازم برای رهبری تیم فروش
مهارت های فردی و شغلی مورد نیاز مدیر فروش
به طور کلی، مدیر فروش با ارائه جهت، آموزش و راهنمایی، تعیین اه،، ایجاد برنامه ها، تجزیه و تحلیل داده های فروش و تعریف استراتژی ها برای رسیدن به اه،، تیم فروش را رهبری می کند.
تحقیقات نشان میدهد که بهترین مدیران فروش ویژگیهایی را نشان میدهند که کمی متفاوت از میانگینها است.
مدیران ارشد فروش به احتمال زیاد:
دستاورد بالا، جاه طلب و نتیجه گرا هستند.
نوآور و خلاق هستند و ایده های زیادی دارند.
راه حل های اصلی را تصور و ایجاد می کنند.
تصمیمات قاطع و راحت را سریع می گیرند.
در مقابل، مدیران فروش متوسط احتمال بیشتری دارد:
تمرکز بر جزئیات، روشمند و سازمان یافته هستند.
بر پیروی از قو،ن تمرکز می کنند.
تنها بر اساس واقعیت ها، ارقام و تجزیه و تحلیل داده ها تصمیم می گیرد.
سخن پای،
میزان تحصیلات:
بنابراین، او مهمترین ابزار را با هدف توسعه فعالیت های محول شده به بخش فروش ارائه می دهد. موفقیت مدیر فروش تا حد زیادی به میزان تمایل او به خودسازی و توسعه بستگی دارد.
مطلب زیر مهمترین اطلاعاتی را که در مسیر خود برای یافتن یک مدیر فروش عالی باید بد،د را در اختیار شما قرار می دهد.
آیا تمایل دارید بصورت رایگان از نرم افزار CRM استفاده نمایید؟
اگر یک کارآفرین هستید و می خواهید شخصی را به ،وان مدیر فروش منصوب کنید، این مطلب به شما کمک می کند تا وظایف، مسئولیت ها و مهارت های اصلی را که باید در شرح شغلی مدیر فروش باشد، شناسایی کنید.
در زیر لیستی از وظایف معمول یک مدیر فروش، از جمله وظایف تکراری روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه آورده شده است. فعالیتهای دقیق ممکن است بسته به صنعت، شرکت، اه، و فرهنگ سازمان متفاوت باشد:
قبل از شروع پیشنهاد می کنم این دو مقاله را نیز بخو،د:
وظایف و مسئولیت های مدیر فروش
مدیر فروش ممکن است مسئول مدیریت مشتریان در سطح محلی، منطقه ای یا کشوری باشد یا بخش خاصی از بازار یا مشتریان به او اختصاص داده شود.
ویژگی ها، مهارت ها، شایستگی ها و وظایف یک مدیر فروش موفق با یک فروشنده موفق متفاوت است. ویژگی های اصلی یک مدیر فروش کمتر بر توانایی فروش تمرکز دارد و بیشتر بر مهارت های بین فردی تمرکز دارد.
در نتیجه یادگیری مستمر، از طریق کارگاهها و دورههای آموزشی، علاوه بر شرکت در تمامی کنفرانسها و رویدادها در این زمینه به او در این راه کمک می کند.
چه چیزی یک مدیر فروش خوب را عالی می کند؟
می تو،د از نمونه زیر برای تنظیم شرح شغلی مدیر فروش و یا متن یک آگهی استخدام استفاده کنید. فرمت و ساختار متن زیر در تهیه پیش نویس توضیحات، شما را راهنمایی می کند. به یاد داشته باشید که شرح شغلی زیر، یک مثال می باشد و شما باید با توجه به صنعت، شرکت، اه، و فرهنگ سازم،، تغییرات لازم را در آن انجام دهید.
نمونه شرح شغلی مدیر فروش
مدیریت فروش سازم، با ایجاد یک طرح تجاری که کنترل فروش، درآمد و هزینه را پوشش دهد.
دستیابی به اه، فروش برنامه ریزی شده.
تعیین اه، فروش فردی با تیم فروش.
پیگیری اه، فروش و گزارش نتایج در صورت ،وم.
نظارت بر فعالیت ها و عملکرد تیم فروش.
هماهنگی با تیم بازاریابی برای تولید سرنخ های فروش
آموزش مداوم نیروهای فروش.
تیم فروش خود را از طریق ایجاد انگیزه، مشاوره و آموزش دانش، توسعه دهد.
مشتریان ایده آل و نحوه ارتباط آنها با محصولات را درک کند.
با مدیریت تیم فروش، به رشد و رسیدن به اه، فروش دست یابد.
یک طرح تجاری استراتژیک طراحی و اجرا کند که پایگاه مشتریان شرکت را گسترش دهد.
استخدام، تعیین اه،، مربیگری و نظارت بر عملکرد تیم فروش را بر عهده بگیرد.
با مشارکت با مشتریان و درک نیازهای آنها، روابط قوی و طول، مدت با مشتریان ایجاد و ترویج کند.
گزارش های فروش، درآمد و هزینه ها و پیش بینی های واقع بینانه را به تیم مدیریت ارائه دهد
بازارهای نوظهور و تغییرات بازار را شناسایی کند و در عین حال از محصولات جدید و وضعیت رقابت آگاه باشد.